Eller Karl Artur Vilhelm Moberg, föddes i Algutsboda församling i Kronobergs län i Småland, 20 augusti 1898, i ett litet soldattorp. Han var ett av sju syskon och tre av dem blev vuxna. Det var sällan som alla barn vid den här tiden blev vuxna. Familjerna hade ofta många barn, det var svårt att få alla att bli mätta, och i de flesta familjer dog ett eller flera barn under sina första levnadsår.

År 1907 flyttade familjen till moderns barndomshem. Det var en mindre gård som låg i by Moshultamåla i Algutsboda socken. Den gården kunde familjen köpa för att de hade fått pengar från moderns släkt i Amerika. Under sin barndom fick Moberg arbeta i lantbruk, och på Modala grusbruk hjälpte han till med att bära ved.

Hans skolgång blev tyvärr inte lång, den varade från våren 1906 till samma årstid 1912, och undervisningen var bara under fyra månader på ett år. Så var det ofta när man var fattig och bodde på landsbygden. Det var viktigare att hjälpa till med jordbruket.

Men Vilhelm hade även ett stort intresse för läsning. När han var tretton år blev han publicerad efter att deltagit i en novelltävling i ”Brokiga blads” ungdomstidning. Vilhelm Moberg kom på en 18:e plats, och fick ett diplom. Priset var en plansch – en karta från Aftonbladet som visade ätliga svampar. Vilhelm Moberg fick pengar av en morbror i Kalifornien, när han var cirka 18 år.

Han hade tankar på att emigrera till Amerika, men hans föräldrar ville att han skulle stanna kvar. De lovade honom att om han stannade skulle han få studera och det accepterade Vilhelm. Först gick han på Grimslövs folkhögskola och därefter blev det Praktiska skolan i Katrineholm.

Under sin ungdom skrev han regelbundet i tidskriften ”Såningsmannen” och i den lokala tidningen ”Smålandsposten”. År 1913 blev Moberg medlem i Algutsbodas socialdemokratiska ungdomsklubb och var också med i ett nätverk som sålde tidningen ”Stormklockan”. Moberg var också i sin ungdom, aktiv i Nykterhetslogen, som var en lokal organisation, och medlem i Socialdemokraterna var han fram till 1945.

Vilhelm Moberg fick en praktikplats i maj 1919 på ”Vadstena Läns Tidning”, där fick han chans att publicera sina egna berättelser grundade på egna erfarenheter. De blev publicerade under signaturen Ville i Momåla. Moberg fortsatte att skriva för andra tidningar och i oktober 1920 började han skriva för ”Arvika Nyheter”. Han återvände sedan till Vadstena och blev då som chefredaktör. Under fyra månader 1921, fullgjorde Moberg sin värnplikt vid I 11 i Växjö, för att sedan återvända till Vadstena. Tyvärr blev det en tvist mellan honom och tidningens ägare, så Moberg slutade och blev istället anställd i Alvesta och lokalredaktör för deras tidning ”Nya Växjöbladet”. Moberg hade under sin tid i Vadstena träffat Margareta Törnqvist och i september 1923 gifte de sig i Vadstena klosterkyrka, och de fick fem barn tillsammans.