Många av oss lämnar hembygden när livet tar oss vidare till andra platser och nya äventyr. Bygden är också föränderlig och byter skepnad i takt med att generationerna avlöser varandra. Det finns dock en hel del hembygdsföreningar vars uppdrag är att bevara hembygden så som den såg ut förr.

Det är framför allt den äldre generationen som är med och bevarar gamla kulturväxter och byggnader från sent 1800-tal fram till idag. När det gäller just växter finns det många sorter som vi minns från barndomen och kanske vill sprida vidare till våra egna barn. På den inspirerande sajten flo-rea.com är det möjligt att köpa lökar och fröer samt ta del av en odlingsskola. Är du osäker på vilka fröer du ska satsa på är det en god idé att höra av dig till en hembygdsförening nära dig eller en förening som sysslar med gamla kulturväxter.

Lär dig mer om växter och blommor

På flo-rea.com finns en hel del information att ta del av och du kan ställa frågor till kundservice som kan svara på det mesta som rör fröer, lökar och sådd. Gamla kulturväxter är enkla att sköta om och många av dem kanske du känner igen. Mormorsblommor som akleja, förgätmigej, lupiner, vallmo, fingerborgsblomma, daggkåpa och stockrosor var vanliga förr i tiden och finns fortfarande i en hel del äldre trädgårdar. Det är lätt att skörda fröerna och så om dem själv. Du kan läsa mer om hur du kan gå tillväga på flo-rea.com. Även nejlikor, nattljus och röd solhatt är vackra växter som prydde parker och trädgårdar förr i tiden när det dessutom var vanligt att odla och så i större utsträckning än det är idag. Det är med andra ord inte konstigt att äldre kulturblommor i dagligt tal kallas för mormorsblommor, helt enkelt för att de var populära på mormors tid.